Cum sa demarezi propria afacere online?
Gasiti varianta proprie
Notiunea de "pagina de Internet" a devenit foarte comuna si multi considera ca a avea o astfel de pagina inseamna, inevitabil, succesul asigurat. Da, putem lua in considerare aceasta ipoteza dar numai pentru perioada de inceput a Internetului, cand existau doar cateva pagini de Internet; astazi insa, cand exista milioane de afaceri pe Internet, a avea o pagina web nu inseamna nimic in sine, chiar daca conceptia de baza a acesteia este stralucita. Pentru a obtine rezultate eficiente, proprietarul paginii trebuie sa-si stabileasca obiective tangibile si realiste si sa elaboreze un plan pentru a le indeplini si chiar pentru a depasi previziunile facute.
A fi realist este deosebit de important. Aparent, se considera ca a face afaceri pe Internet nu costa mult dar aceasta concluzie poate fi inselatoare; de fapt, se poate spune ca, de obicei, costa mai putin decat deschiderea unui magazin traditional, in conditiile in care demararea unei mici afaceri "in stil clasic" necesita 50-100 de mii de Euro, la care se adauga costurile lunare de chirie, regie, salarii etc. Potentialul Internetului de a ajunge la clienti este mare dar acestia raman totusi "clienti potentiali".
In zilele noastre, a fi o firma inovatoare nu mai este sinonim cu a fi prezent pe Internet cu o pagina a firmei. Ceea ce conteaza este modul de utilizare efectiva si inovatoare a paginii de Internet. Astfel, trebuie avute in vedere mai multe aspecte, care sunt cruciale pentru ca prezentarile pe Internet sa raspunda asteptarilor clientilor. Exista in lume peste 50 de milioane de pagini de Internet (ianuarie 1999). In aceste conditii, aspectul decisiv reprezinta: valoarea adaugata pe care firma o poate oferi pe Internet grupului sau tinta.
Ce trebuie sa aveti in vedere la elaborarea planului de afaceri?
Iata cateva intrebari care va ajuta sa stabiliti obiectivele ce urmeaza a fi atinse:
- Cine sunt clientii dumneavoastra, care sunt preferintele lor si unde sunt localizati pe Internet? (Aspect crucial)
- Care sunt strategiile de firma si de produs in domeniul vanzarii catre acesti clienti?
- Ce anume va particularizeaza ca firma, produse, marketing si pagina de Internet?
- Cum vor actiona acesti factori in sensul sporirii vanzarilor proprii?
- Ce strategii veti aplica pentru vanzarea produsului dumneavoastra?
- Ce costuri implica vanzarea produselor dumneavoastra?
- Care ar fi rulajul firmei in primul an sau in primii doi ani?
- Ce variante de vanzare ar atrage potentialii dumneavoastra clienti?
- Care este rata rentabilitatii - numarul consumatorilor care ar trebui sa acceseze pagina dumneavoastra de Internet pentru a lansa o comanda?
- Ce investitie este necesara pentru indeplinirea obiectivelor enumerate?
Sectoare de succes in comertul electronic:
In general, comertul electronic are impactul cel mai puternic asupra sectoarelor implicate in transmiterea primara de informatii (servicii postale, de comunicatii, radio si TV) si asupra sectoarelor care furnizeaza informatiile (finante, cultura, agentii de turism sau oameni de afaceri). Ca urmare, oferta electronica de produse cum ar fi aplicatiile soft, serviciile de turism, activitatile recreative si financiare detine suprematia atat pe piata B-2-B cat si pe cea B-2-C.
Cu toate acestea, in etapa actuala se bucura de succes si oferta de marfuri adecvate promovarii pe Internet, cum ar fi: cartile, CD-muzica, articole mici care pot fi livrate cu usurinta. Marfurile care necesita o informare mai minutioasa, spre exemplu produsele sofisticate din punct de vedere tehnic, pot fi si ele promovate pe Internet daca activitatile de marketing aferente paginii de Internet se adreseaza audientei specifice (tinta).
Pentru a avea o imagine despre potentialul pietei, nu trebuie decat sa retineti segmentele de produse care au succesul cel mai mare: computere, servicii de turism, articole cultural-recreative, imbracaminte, podoabe, cadouri, flori, alimente, bauturi.
Cum actionati?
Dupa ce ati stabilit ce resurse disponibile aveti si care ar fi varianta proprie de comert electronic, urmeaza sa decideti cum veti derula proiectul. Realizarea si lansarea unei pagini de Internet pentru afaceri implica cheltuieli, pe care le puteti identifica mai corect daca ati stabilit, in prealabil, obiectivele ce urmeaza a fi realizate prin aplicarea variantei proprii. Variantele de comert electronic reprezinta o tehnologie noua, ce ofera numeroase optiuni.
Decizia dumneavoastra depinde de raspunsul la intrebarile majore ce se impun la demararea acestei actiuni:
- vreti sa utilizati un server propriu?
- ce varianta alegeti pentru conectarea la Internet a serverului dumneavoastra?
- design-ul paginii dumneavoastra va fi creat de o firma specializata, sau exista specialisti in cadrul firmei dumneavoastra care sa poata realiza o asemenea prezentare?
- cine se va ocupa de acest site? Analizati structura organizatorica a firmei dumneavoastra.
- ce optiuni/facilitati de comanda veti accepta? Ce modalitate de plata vor utiliza clientii?
- cumparati, inchiriati sau realizati chiar dumneavoastra varianta proprie de comert electronic?
Posibile variante:
Pachetele-oferta continand variante de comert electronic care raspund in mare masura necesitatilor dumneavoastra merita a fi cumparate, chiar daca implica unele mici eforturi de adaptare a configuratiei. Oricum, veti economisi atat bani cat si timp.
- Inchirierea unui spatiu pe Internet este a doua optiune, destinata in special celor care nu dispun de suficiente resurse financiare in faza de demarare a afacerii. Aceasta optiune se adreseaza insa si celor care nu au suficienta pregatire tehnica si/sau nu-si permit sa angajeze personal cu norma intreaga pentru administrarea sistemului. Veti gasi asemenea spatii consacrate, destinate inchirierii, in asa-numitele magazine universale electronice (e-mall).
- In cazul in care aveti profesionisti angajati in cadrul firmei, puteti realiza chiar dumneavoastra propria varianta de comert electronic, conform cerintelor proprii. Aceasta optiune este recomandabila celor care pretind executii de calitate deosebita si structuri individualizate.
- Denumirile date domeniilor trebuie sa fie usor de retinut ca adrese de Internet. Asemenea marcii pentru un produs, numele dat domeniului dumneavoastra de Internet este unul dintre cele mai importante aspecte legate de pagina de Internet, de afacerea dumneavoastra, si trebuie sa fie:
- sugestiv pentru cei care-l utilizeaza pentru prima data
- distinct si usor de pronuntat
- scurt, pentru a fi usor de tastat
Alegeti cu grija numele: este "cheia" de acces catre afacerea dumneavoastra!
De obicei, pentru a denumi domeniul de Internet se foloseste numele firmei, al produsului sau al categoriei de produse. Numele dat paginii dumneavoastra de Internet va fi inserat ulterior pe toate cartile dumneavoastra de vizita si documentele de firma, precum si in reclamele publicitare. Dar, in cazul in care ati inregistrat o firma sau o marca de produs, iar numele respectiv fusese deja inregistrat ca domeniu de Internet, consultati un jurist cu experienta in legislatia internationala. Sau optati pentru utilizarea asa-numitului domeniu "de rangul doi", spre exemplu: pentru "otel" ca domeniu de prim rang, puteti folosi "otel.com", "otel.net" sau "otel.ro"(pentru Romania).
Alegeti design-ul paginii dumneavoastra de Internet!
Exista o regula simpla pentru design-ul paginilor de Internet si care se aplica si in comertul electronic: "mai putin este uneori mai mult". Stapaniti-va tentatia de a supraincarca design-ul: grafica incarcata, animatia si muzica va pot impresiona pe dumneavoastra dar majoritatea utilizatorilor nu au timp sa astepte pana apare pe ecran pretentiosul logotip al firmei dumneavoastra.
Paginile de Internet bine realizate sunt cele care au gasit un echilibru intre grafica atractiva si viteza de incarcare pe ecran. Asigurati-va ca pagina dumneavoastra de Internet este usor de accesat si ca informatia cautata de client este usor de localizat si de gasit, indiferent de calea de navigare aleasa de acesta. Plasarea informatiei pe pagina are mare importanta daca vreti sa evitati blocarea clientului in "adancul" paginii dumneavoastra, fara iesire catre alte informatii importante prezentate in structura paginii. Tocmai de aceea este imperios necesar sa prezentati pe pagina de Internet doar cantitatea optima de informatie: este greu de gasit echilibrul corespunzator, dar nu imposibil.
Imaginea produselor prezentate trebuie sa fie de calitate.
O calitate necorespunzatoare a acestor imagini va reduce sau chiar va desfiinta vanzarile. Un exemplu in acest sens poate fi identificat in orice magazin alimentar unde suntem atrasi, in general, de produsele cu ambalaje de calitate. Prin extrapolare, imaginea pe Internet a produsului dumneavoastra trebuie sa fie clara si atractiva. Incercati! Daca nu sunteti multumit de calitatea imaginii, gasiti un fotograf mai bun.
De asemenea importanta este si optiunea de masurare a impactului asupra utilizatorilor. Comertul electronic ofera solutii noi si inteligente pentru o cuantificare de calitate si realista a impactului asupra clientilor si a clientilor potentiali: optiuni multiple de raspuns online, optiuni legate de participarea la concursuri sau inscrieri de membri pot declansa mult mai usor decizia clientilor de a comunica informatii despre ei insisi, pastrandu-si insa statutul anonim (ceea ce nu este posibil prin magazinele clasice). Cele mai multe pagini comerciale de Internet au inserat si modalitati interactive de masurare a impactului asupra clientilor. Profilul clientilor importanti, obtinut interactiv pe aceste cai, poate fi utilizat ulterior in activitati de marketing cum ar fi: informari periodice, studii de piata, marketingul produsului, amplasarea de benere etc.
CUM ASIGURATI PROTECTIA INFORMATIILOR >>>
Pentru detalii privind serviciile noastre de web development va
invitam sa ne contactati prin formularul de
contact, sau sa completati un formular de analiza a proiectului.
|